Je rozdíl, jak k nim přistupovat, ale mají i stejná pravidla pro nás dospěláky.
1. Sourozenecké spory a naše zasahování mají zásadní vliv na vztahy v rodině. Ovlivňují rovnováhu, jak se každý člen v domácnosti cítí. Je velkým mistrovstvím umět zvolit jestli zasáhneme nebo ne. Ten správný okamžik, volba slov to je velká alchymie.
Uměla jsem se prát jen s bráchou. Rvali jsme se jako koně. Naše souboje většinou probíhaly mimo pozornost rodičů. Pokud jednomu z nás o něco šlo, náš souboj začal v jejich přítomnosti, byla šance na pomoc od nich. 😊 Že bych se dostala do křížku s cizími, bylo naprosto nemyslitelné. Zato brácha vše, co se mnou natrénoval, používal a rozvíjel dál mezi kamarády. Jsme generace, která se nejspíš ještě prát mohla.
Pokud vás téma zajímá, můžeme se společně setkat na semináři Sourozenci (odkaz zde).
2. Přijít na to, jak se řeší spory mezi dětmi z různých rodin, mi pomohla práce v jesličkové montessori třídě. Prohloubila jsem svůj smysl pro pozorování a naučila jsem se zpomalit :-). Začala jsem vnímat rozdíl, kdy dospělý zasáhl a kdy měly děti šanci spor řešit sami.
Na lekcích Hrajeme si Mones každá maminka objevuje svou schopnost pozorovat a zároveň vážit svá slova. Pozorování a zpomalení je velmi dobrý recept na nastavování svého osobního řešení konfliktu.
Dalším darem montessori pro mne byl i objev „řešení“ sporu bez obvinění jednoho nebo druhého dítěte – není viník = není oběť = stejná vina i nevina. Tato dovednost mi pomáhá v získání nadhledu. Není to snadné připustit, že i ten, kdo spor vyvolal, může mít důvod, ale je to velmi účinné a v praxi osvědčené. Často děti tímto způsobem dávají najevo svůj pocit nedostatečné pozornosti, kterou nutně potřebují.
Většinou chceme mít dítě, které je ochotné se podělit s kamarádem. Děti, které byly nasyceny pocitem, že mohou o svých věcech rozhodovat, budou snadněji půjčovat, co je jejich. Někdy tento pocit najdou rychle, jindy jim to trvá déle a někdy je to jako na houpačce, jednou půjčí a jednou ne.
Naučila jsem se používat jednoduché pravidlo, podle kterého se naučíme své dítě podpořit. Nedělej to, co by jsi nechtěla, aby někdo dělal tobě. Příklad – přijde k vám na návštěvu kamarádka. Co vše jste ochotná jí půjčit?
Podpora našeho dítěte, že půjčování je na něm, nemusí najít pochopení u návštěvy. Proto je dobré se domluvit a návštěva si přinese s sebou něco, co by děti vyměnily. To často pomůže, ale děti jsou jako aprílové počasí a během chvíle se může změnit jejich rozhodnutí. Pokud máme na mysli, že dítě potřebuje cítit naši oporu, tak se v nás rozvine kreativita, upevníme vnitřní stabilitu atd.
Setkala jsem se s názorem, že je nespravedlivé, že kluci mají větší sílu. Tehdy jsem byla zaskočena, měla jsem zkušenosti s bráchou, a tak mi celkem bylo jasno, že je to normální.
Maminka, která o tom se mnou mluvila jako první, měla holčičku a ta se šla naférovku poprat i se silnějším klukem a výsledek byl dopředu daný. Kluk se někdy u své maminky dočkal – tak jí to půjč nebo s holkami se kluci neperou. Jako by měla mít holčička navrch.
S maminkou jsme si ujasňovaly, jaké jsou „zbraně“ kluků a jaké holčiček. Měla jsem radost, když maminka začala svou dceru (a vlastně i sebe) přesměrovávat na úsměv, práci očima, tělem…, začala nosit sukně, šaty.
Pokud by jste měli zájem, tak téma Řešení dětských sporů je obsahem semináře – odkaz zde
Příběh z lekcí Hrajeme si Mones.
Příklad, jak mohou v rodičích děti proměnit jejich představy a názory,
Dva roky vedle sebe na lekcích sedávají dvě holčičky. Jsou jak voda a oheň, introvertka a extrovertka. Rodiče té ohnivé, extrovertní holčičky si užívají své. Mají přirozenou potřebu, vycházející ze „společenských“ pravidel, svou dceru strhávat a omlouvat se okolí za její útoky.
Holčička introvertka pláče a schovává se k mamince. Rodiče věří, že si holky vzájemně doplní to, co ta druhá nemá a postupně vidí, jak se to děje.
Na lekci mezi slečnami “ vodou a ohněm“ vznikl konflikt. Šlo o malé balónky a kužele. Bylo jich dost jiných, ale zájem byl o stejné. Jedna tahala, druhá držela, plakala. Maminka plačící užuž chtěla zasáhnou. Na znamení svá slova zastavila, sedla se za svou holčičku a nechala v klidu všemu průběh.
Po minutě už balónky končí v otočeném kuželu jako v trychtýři. Slečny spolupracují. Jedna drží kužel druhá do něj míčky hází. Oba rodiče se usmívají a jsou spokojeni. Naučili se v praxi, že jejich slova by předběhla řešení dětí.
Důležité bylo, dát jim pozornost beze slov. Vše bylo kořeněno důvěrou.
Dnes je ta uplakaná silnou slečnou a ve svých dvou a půl letech se umí bránit. A maminka je hrdá na svou dceru, která už ví jak na to. A ohnivá slečna dostala velký dar. Její rodiče pochopili základní pravidlo montessori filozofie – nehodnotit.
Chtělo to čas a ještě není vyhráno, ale už okusili, jak úžasná proměna v jejich vztahu s dcerou se děje.
PŘIJĎTE NA UKÁZKU LEKCE HRAJEME SI MONTESSORI S POHYBEM.
najdete nás na LETNÉ, v HOSTIVAŘI, na PETŘINÁCH