Vědomě komunikovat s dětmi je důležitější, než se může zdát. Způsob, jak mluvíme s miminkem, vytváří zvyk, kterým pokládáme základy pro budoucí dohody a spolupráci. Proto pochopení systémů, jak miminko vnímá, může být důležité.
Do studia Mones přichází rodiče s dětmi od 4 měsíců. Jejich reakce na lekce jsou různé, ale jedna je stejná – fascinace tím, co všechno dítě ve 4 měsících dokáže. Aby to rodiče mohli poznat, stanou se pozorovateli a dávají prostor lektorce v komunikaci a spolupráci s dětmi.
Nabízím vám několik podnětů pro zlepšení komunikace. Rozdělila jsem ji do 5 oblastí, se kterými na lekcích Hrajeme si Mones pracujeme.
Jaká je vaše odpověď na otázky: Kolik lidí je v okolí miminka? Jak často je vystaveno vícero lidem najednou?
Ve studiu je na lekci skupina maximálně 4 dětí podobného věku a 4 dospělých + lektorka. Lektorka sedí na zemi naproti dětem, které jsou v náruči rodiče. Děti jsou otočené směrem k ní. Základem je držet si od dítěte správný odstup a nechat na něm, kdy bude dávat najevo zájem. Každé dítě si různě zvyká na lektorku i na blízkost dalších dětí a dospělých.
Je přirozené si s miminkem povídat. A co vědomé mlčení?
Jedním z prvních úkolů rodičů na lekci je právě vědomé mlčení. Lektorka jednoduše zformuluje nabídku pro činnost dítěte, ostatní pozorují, je ticho. Konkrétní dítě se snaží pochopit, přijmout a realizovat daný úkol. Ostatní následují často i bez dalších slov. Dostat slova a ticho do rovnováhy je zajímavý úkol pro všechny.
Na lekcích je náš hlas jedním ze základních prostředků, jak s dětmi pracujeme. Děti si postupně zamilují jeho rytmiku a dynamiku.
Na začátku se některé děti mohou stáhnou a je vidět v jejich očích, že si potřebují zvyknout. Všechny nakonec milují zvuky, hlasy zvířat a po určité době se začnou snažit o napodobení.
Jak čitelný je pro dítě náš obličej? Výraz v něm prozradí naprosto jednoznačně, co právě prožíváme. Neutajíme emoce, i kdybychom se snažili. To, co vyjadřujeme svou tváří, je pro dítě důležitý zdroj informací. Díky naší autenticitě dítě necítí rozpor s tím, co vidí, a tím, co vnímá.
Recept na hru: výrazná rtěnka na ústech maminky je pro dítěte zdrojem pozorování a vy se můžete na chvíli proměnit na klauna.
Oblíbenou součástí komunikace s miminkem jsou masáže. Novorozenec nezná hranice svého těla a masáží se je učí poznat.
Pro maminky je to příležitost, jak se na dítě ještě více napojit. Doteky rukou, pohled do očí, uvolnění dětského tělíčka to je další způsob komunikace mezi vámi.
Jak vaše ruce masírují dítě, tak můžete na svém těle vnímat své vlastní doteky. Masáž prochází skrze dítě do vás.
Jak vám vychází vaše komunikace? Co si přinášíte z rodiny, od kamarádek, ze společnosti?
Monika
PŘIJĎTE NA UKÁZKU LEKCE HRAJEME SI MONTESSORI S POHYBEM.
najdete nás na LETNÉ, v HOSTIVAŘI, na PETŘINÁCH